Den som alltid talar sanning har råd att hålla sig med ett dåligt minne!

16 januari 2011

Varg jakten!

Som sagt, jag måste lägga mig i:/ På FB så pågår en kampanj mot varg jakten och där såg jag ett in lägg som jag bara måste kommentera! Gillar inte varg jakten. Känns onödig! Kan dom inte starta en massjakt på vildsvin i stället? Dom är jag mer rädd att möta i skogen än en varg. Tror att det är för läskigt att jag vildsvin för dom kan försvara sig på ett annat sätt. 




Varför får inte rådjur och älgar leva?
En vargflock på 6 djur dödar 100-130 älgar per år och ett antal rådjur.
Studier av 65 dödade älgar i Värmland visar att hälften är kalvar och resten unga djur under två år, vilket helt slår ut tillväxt.
En varghona får 40-60 valpar under 10 år. Hundra vargar ger då 4000-6000 nya vargar, som dödar 60 000- 100 000 älgar och ett stort antal rådjur, vid flockar på 6 djur (antalet älgar totalt är 300 000-400 000). Dödandet av kalvar slår ut älg och rådjursstammen på 10 år. Trodde ni att vargarna handlar på ICA.
Vad gör man med de som utrotar älgar och rådjur, utrotar dem kanske.
Jag:
Om vi hade haft en "normal stor" vargstam så hade vi inte behövt skjuta älgar och rådjur för då hade våran näringskedja varit balanserad men nu när vargstammen håller på att dö ut så måste vi hålla nere antalet rådjur och älgar också!

3 kommentarer:

  1. Det är synd om vargen...sååå jäkla många har vi väl inte så att man måste skjuta av dom?

    SvaraRadera
  2. Spökar lite till..babbi

    SvaraRadera